Voetbalclub beloond voor sterk scheidsrechtersbeleid en investering in sportiviteit
FC Weesp heeft de ARAG-KNVB Fair Play-certificering ontvangen. Tijdens de Algemene Ledenvergadering op 24 juni kreeg de voetbalvereniging als veertiende club in Noord-Holland deze erkenning uitgereikt. De certificering is bedoeld voor verenigingen die aantoonbaar investeren in de kwaliteit van hun scheidsrechters en een actief scheidsrechtersbeleid voeren.
De onderscheiding wordt alleen toegekend aan clubs waar meer dan 60 procent van de wedstrijden wordt geleid door gecertificeerde verenigingsscheidsrechters. Volgens FC Weesp is de certificering een waardering voor het werk van de scheidsrechters en de scheidsrechterscommissie.
De vereniging heeft de afgelopen twee seizoenen ruim vijftien scheidsrechters opgeleid. Ook komend seizoen organiseert de club opnieuw kosteloze opleidingen voor volwassenen en jongeren vanaf 13 jaar die het KNVB-diploma Verenigingsscheidsrechter willen behalen.
Volgens FC Weesp dragen goed opgeleide scheidsrechters niet alleen bij aan een correcte toepassing van de spelregels, maar ook aan een sportievere en veiligere voetbalomgeving. De club ziet dat wedstrijden onder leiding van gediplomeerde scheidsrechters minder vaak uit de hand lopen en in een prettigere sfeer verlopen.
Met de Fair Play-certificering onderstreept FC Weesp naar eigen zeggen het belang van goed opgeleide scheidsrechters als onmisbare schakel binnen het amateurvoetbal.
Het Amsterdamsche Voetbal Doelgericht