Home / slideshow / ING maakt zich hard voor verdere groei vrouwenvoetbal
WV-HEDW dames

ING maakt zich hard voor verdere groei vrouwenvoetbal

Het Nederlands vrouwenvoetbal neemt de afgelopen jaren reuzensprongen. Niet alleen bij de OranjeLeeuwinnen gaat het uitstekend, het vrouwelijk amateurvoetbal is inmiddels de snelstgroeiende sport van het land. ING, die het amateurvoetbal al vijf jaar lang grootschalig omarmt met sponsoring, wil in samenwerking met de KNVB de volgende stappen in het proces zetten. “We maken ons als bank daar al tijden hard voor”, vertelt Steven Sedee, manager Sportsponsoring ING.

Sponsoring amateurclubs

Tien jaar geleden startte ING een intensieve samenwerking met de KNVB. In 2015 werd deze verder geïntensiveerd. “Toen we bezig waren met de campagne voor het WK van 2014 zijn we op het idee gekomen om het amateurvoetbal écht groots te gaan omarmen. Uiteindelijk is dat uitgemond in een programma waarbij we meer dan vijfhonderd clubs in Nederland zijn gaan sponsoren. We zitten momenteel in de fase dat twee maal drie jaartermijnen erop zitten.”

En dus konden er nieuwe plannen worden gesmeed. “Al tijden zijn we met de KNVB in gesprek hoe we het gaan vormgeven als we met de amateurclubs gaan verlengen. Natuurlijk kan je op dezelfde voet doorgaan als nu, maar we kunnen er natuurlijk ook iets extra’s omheen bedenken. We hebben samen met de KNVB gekeken waar de behoefte ligt en veel winst te behalen is. Die hebben wij gevonden in het meiden- en vrouwenvoetbal. Vrouwenvoetbal omarmen we natuurlijk al flink wat jaren, maar in het amateurvoetbal simpelweg wat minder. We vonden het tijd om ons daar extra op te richten.”

“Als je kijkt naar de trends van de laatste jaren, dan zie je dat het best wel goed gaat met het Nederlandse meiden- en vrouwenvoetbal”, gaat Sedee verder. “Het verschil is dat bij meidenvoetbal momenteel een enorme stijging is wat betreft nieuwe leden, terwijl die verhouding bij jongensvoetbal wat anders ligt. Samen met de KNVB hebben we daarom besloten ons écht op het meidenvoetbal te concentreren. Daar zit groei in en dat is nodig om een betere doorstroom naar de Eredivisie te bewerkstelligen.”

Beleidsmatige verandering

ING stelt met de nieuwe en verlengde sponsorcontracten dat de clubs 25 procent van het gesponsorde bedrag aan het vrouwen- en meidenvoetbal moeten besteden. “Clubs waar we sponsor van zijn moeten dat percentage de komende drie jaar in hun plannen opnemen. Daarnaast tuigen we een nieuwe campagne op om alle clubs in Nederland opnieuw een kans te geven een samenwerking met ING aan te gaan. Die moet eveneens gericht zijn op het activeren van het vrouwenvoetbal in de specifieke vereniging.”

Clubs moeten een plan op papier zetten hoe zij het meidenvoetbal willen opstarten of verder willen ontwikkelen. “Hoe gaat jouw vereniging over het algemeen meiden- en vrouwenvoetbal stimuleren? Hoe gaat de club hiermee starten? En hoe gaat jouw club zorg dragen dat het vrouwelijk kader gaat groeien? Dat laatste is zeer belangrijk, want dan moet je denken aan trainsters, scheidsrechters en bestuurders.”

“De voorstellen die specifiek hierover gaan, ontvangen wij nu. Vervolgens worden deze door een deskundige jury beoordeeld. Uiteindelijk kiezen we een aantal clubs die voor drie seizoenen een bedrag gaan ontvangen. We monitoren op jaarbasis door aan clubs te vragen om een keer per jaar een idee te geven waar de club staat. We hebben namelijk een aantal harde, ambitieuze afspraken met de KNVB gemaakt waar we naartoe moeten groeien. Dat willen we ook bereiken.”

Reacties

De campagnes, programma’s of activiteiten die momenteel binnenkomen, zijn divers. “Ze gaan van het opzetten van een jaarlijks meisjesvoetbaltoernooi en vriendinnendagen tot het aantrekken van meerdere coördinatoren. Maar ook over wervingscampagnes op scholen, campagnes op social media, het opzetten van een jaarlijkse sportmarkt, de mogelijkheid bieden om kosteloos trainingscursussen aan te bieden en voetbalsters ontwikkelen op voetbaltechnisch niveau.”

“Hoe we dit beoordelen? We kijken onder meer naar hoe clubs zich in het verleden hebben ingezet. Je ziet dat er een aantal clubs zijn die behoorlijk snel zijn gegaan. Die zijn in vijf jaar tijd van nul naar honderdvijftig speelsters gegroeid. Deze clubs geven bij ons aan om de komende jaren naar de 25 procent aan vrouwelijke leden te groeien.”

Doelstellingen

De bank heeft samen met de KNVB ambitieuze, maar eveneens uitvoerbare doelstellingen op papier gezet. “We vinden dat we onszelf op die 25 procent moeten afrekenen. De komende vijf jaar willen we simpelweg toegroeien van 160.000 naar 200.000 vrouwelijke leden en 25 procent vrouwelijk kader bij de amateurclubs. We voelen met z’n allen dat er een hoop potentie in zit, dus we hopen dat clubs het heel concreet maken. Je ziet écht dat clubs hier heel serieus mee omgaan, dus dat is hartstikke gaaf om te zien.”

Naast het 25 procent vrouwelijk kader liggen er nog meer doelstellingen aan het plan ten grondslag. “We sluiten volledig aan bij de thema’s van het strategisch plan vrouwenvoetbal van de KNVB: meer vrouwen in het voetbal, een optimale topsportomgeving, voetbalaanbod en Eredivisie Vrouwen. Daarom moeten de clubs waar we nu sponsor van zijn 25 procent van hun sponsorbedrag aan vrouwenvoetbal besteden.”

“Net zoals we als bank mensen vooruit willen helpen, willen we dat eveneens als voetbalsponsor doen. Wij zijn er niet uitsluitend voor een EK- of WK-campagne, maar willen er structureel zijn om het voetbal in de gehele breedte vooruit te helpen. Daar heb je natuurlijk elkaar voor nodig, vandaar het vele overleg met de KNVB, maar uiteindelijk hebben we zeker de clubs nodig. Dit is waanzinnig voor het gehele voetbal, dus laten we de komende tijd daarmee aan de slag gaan”, aldus Sedee.

Tekst: Jordi Smit
Foto: WV-HEDW

Michelle Oussoren trots profvoetbalster bij Excelsior Barendrecht: “Prachtige ervaring”

Send this to a friend